NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ
بْنُ
حَنْبَلٍ
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الرَّحْمَنِ
بْنُ
مَهْدِيٍّ عَنْ
مُعَاوِيَةَ
بْنِ صَالِحٍ
عَنْ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
أَبِي قَيْسٍ
سَمِعَ
عَائِشَةَ
تَقُولُ
كَانَ
أَحَبَّ
الشُّهُورِ
إِلَى
رَسُولِ اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
أَنْ
يَصُومَهُ
شَعْبَانُ
ثُمَّ يَصِلُهُ
بِرَمَضَانَ
Aişe (r.anha)'nın şöyle
dediği rivayet edilmiştir:
"Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem'e
en sevimli ay Şa'ban (yani) onda oruç tutmaktı. Sonra onu ramazana
ulardı."
İzah:
Nesâî, siyam; Ahmed b.
Hanbel, VI, 188; Müstedrek, 1,434; Beyhakî, es-Sünenü'l-kübrâ, IV, 292.
Hadisten Nebi
(s.a.v.)'in nafile oruç tutmayı en çok sevdiği ayın Şaban ayı olduğu
anlaşılmaktadır. Bundan evvelki bâbda ramazan ayı orucundan sonra en faziletli
orucun Muharrem ayının orucu olduğunu bildiren bir hadis geçmişti. Burada
"Peki madem ramazandan sonra en efdâl oruç muharrem orucu idi de, Hz.
Peygamber niçin Şabanda daha çok oruç tutardı?" şeklinde bir soru akla
gelebilir. Bu muhtemel soruyu âlimler iki şekilde cevaplandırmışlardır:
1. Muharrem ayındaki
orucun fazileti Hz. Muhammed'e ancak ömrünün sonunda bildirilmiş olabilir.
2. Hz.Nebiin Muharrem
ayında bir takım özürleri çıkıyordu.Bu yüzden muharremde fazlaca oruç
tutamıyordu.
Nebi (s.a.v.)'in Şaban
ayında her zamankinden daha fazla oruç tutmasmdaki hikmet, konusunda da
birtakım görüşler ileri sürülmüştür. Ancak bunlar içerisinde en sahihi Ebû
Dâvud ve Nesâî'nin Usâme b. Zeyd'-den rivayet ettikleri şu haberde bildirilen
hikmettir:
Usame (r.a.) dedi ki:
Nebi (s.a.v.)'e
"Yâ Rasûlallah! Ben senin hiç bir ayda Şabandaki tuttuğun kadar oruç
tuttuğunu görmedim? dedim.
"Bu ay Receble Ramazan
arasında insanların kendisinden gafil oldukları bir aydır. Bu ayda ameller
âlemlerin Rabbine yükseltilir. Ben amelimin oruçlu iken Rabbime arz edilmesini
isterim." buyurdu. [Nesai, siyam; Ahmed b.
Hanbel, V, 201.]
Bu hadis açıkça
gösteriyor ki, Hz. Peygamberdin Şaban ayında her zamankinden fazla oruç
tutmasmdaki hikmet, amellerin bu ayda Alan (c.c.)’a arz edilmesi ve Efendimizin
amellerinin oruçlu iken arz edilmesini istemesidir.
Hadisin sonunda Hz.
Aişe, Rasûlullah'ın Şaban orucunu, ramazan orucuna uladığım haber vermektedir.
Bu daha önce geçen ve, "bir iki günle ramazan orucunun önüne
geçmeyiniz" (Hadis no. 2335) mânâsına gelen hadise ters düşmez. Çünkü bu
hadisteki nehy, Şabanın tümünü veya ekserisini oruç tutmayıp da ihtiyaten
ramazandan bir iki gün önce oruç tutanlarla ilgilidir. Nitekim orada gerekli
bilgi verilmiştir.